În perioada 30-31 mai 2022, Inspectoratul Școlar Județean Iași a fost gazda unui eveniment de maximă importanță pentru învățământul special și special integrat.

Înalte oficialități ale Ministerului Educației au vizitat două unități de învățământ special din județul Iași cu scopul  cunoașterii problematicii specifice intervenției timpurii pentru copiii cu dizabilități senzoriale multiple care sunt școlarizați în cele două unități școlare ieșene.

Ne-am bucurat de vizita doamnei prof. dr. Antoneta Blochiș, Ministru Secretar de Stat, a doamnei  prof.  dr. Liana Maria Mitran, Șef Birou Integrare și Incluziune  din cadrul Ministerului Educației,  a domnului Radu Szekely, Consilier al Ministrului Educației, și a domnului Consilier - Cătălin Bîrsan pentru a prezenta activitățile  de instruire, educație, terapii și intervenții specifice pentru recuperarea și integrarea socio-profesioală a elevilor cu diferite tipuri de dizabilități. 

Activitatea  a debutat cu întâlnirea delegației ministeriale la Instituția Prefectului din județul Iași cu autoritățile locale și cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Iași : domnul Bogdan Cojocaru, Prefect al Județului Iași și domnul Marius Dângă, Vicepreședinte al Consiliului Județean Iași.

Ziua de  30 mai 2022  a fost dedicată cunoașterii problematicii specifice elevilor școlarizați la  Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iaşi, care are  o tradiție de peste 90 de ani în educația elevilor cu dizabilități auditive și în care fiecare copil cu CES are dreptul la o intervenție personalizată, reușind astfel să-și atingă potențialului maxim în vederea integrării socio-profesionale.

Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iași se remarcă prin câteva elemente de noutate în domeniul educației speciale, între care Centrul de Sprijin în Intervenție Timpurie. Acesta constă în furnizarea de servicii nou-născuților și copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani, care sunt depistați cu tulburări de dezvoltare senzorială. Centrul oferă evaluare funcțională pe domenii de dezvoltare, plan de intervenție personalizat, activități de comunicare, stimulare motorie, dezvoltare emoționala și socială, kinetoterapie și consiliere parentală.

O intervenție timpurie specializată, adaptată complexității diagnosticului facilitează formarea deprinderilor necesare integrării preșcolare.

 Având în vedere complexitatea diagnosticelor elevilor se impune o dinamică în ceea ce privește strategia de intervenție și terapie, iar școala își propune să devină un Centru de Resurse Regional pentru copii/ elevi cu dizabilități, familie și comunitate în contextul diversității problematicilor  psiho-emoționale ale elevilor cu CES.

În cadrul evenimentului a avut loc  și întâlnirea reprezentanților Ministerului Educației cu directorii școlilor speciale din județul Iași, prezentându-se aspecte particulare din următoarele unități de învățământ: Colegiul Tehnic “Ion Holban” Iași, Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iași, Liceul Special “Moldova” Târgu Frumos, Școala Gimnazială Specială “Constantin Păunescu” Iași, Școala Gimnazială Specială Pașcani, Școala Profesională Specială “Trinitas” Târgu Frumos, Școala Gimnazială Nr. 41 Iași, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași.

La nivelul sistemului de învăţământ special şi special integrat al judeţului Iaşi se realizează recuperarea psihopedagogică şi educaţională a elevilor cu următoarele tipuri de deficienţe/dizabilităţi: mintală, motorie şi neuromotorie, senzorială – de auz şi de văz, deficienţe asociate. În unităţile de învăţământ special şi special integrat se desfăşoară forme de educaţie şcolară diferenţiată, adaptată prin metode şi tehnici de intevenţie specifice pe domenii de dezvoltare, destinate elevilor cu cerinţe educaţionale speciale.

În anul şcolar 2021-2022, sistemul de învăţământ special şi special integrat ieşean asigură:

  • Şcolarizarea unui număr de 1449 preşcolari şi elevi cu deficienţă moderată şi severă/asociată - mintală, locomotorie şi neuromotorie, senzorial-auditivă şi vizuală – în 6 unităţi de învăţământ special;
  • Şcolarizarea unui număr de 91 de persoane private de libertate, aflate în sistemul penitenciar – nivel primar şi gimnazial în cadrul Şcolii Gimnaziale nr. 41, Iaşi din Penitenciarul Iaşi;
  • Şcolarizarea la domiciliu a unui număr de 139 de elevi cu grad de handicap grav, nedeplasabili în unități școlare de masă sau școli speciale;
  • Integrarea şcolară a unui număr de 949 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale, școlarizați în 151 unități de învățământ de masă;
  • Servicii de sprijin educaţional pentru un număr de peste 450 preşcolari/elevi cu cerințe educaționale speciale integraţi individual/ în grupuri mici în  cele 33 de unităţi şcolare care beneficiază de profesori de sprijin/itineranți la  nivel preşcolar, primar şi gimnazial.

Diversitatea cazuistică şi complexitatea diagnosticelor elevilor cu cerințe educaționale speciale integrați în unități de învățământ de masă - ADHD, tulburări pervazive de dezvoltare, autism, Sindrom Down , diferite tipuri de deficiență senzorială de văz și auz, neuro și locomotorie, mintală - impun  pentru recuperarea psihopedagogică și adaptarea la mediul școlar, servicii de sprijin educaţional, oferit prin resursa umană specializată asigurată de către profesorii de sprijin, profesorii logopezi, profesorii consilieri şcolari.

La nivelul județului Iași distribuția acestora în școlile de masă se prezintă astfel:

  • 31 profesori de sprijin/itineranți desfășoară activități de sprijin educațional în 33 de școli și grădinițe; un număr de 5 unităţi şcolare din mediul rural beneficiză de serviciile oferite de către profesorii de sprijin;
  • 19 profesori logopezi desfășoară activități de terapie logopedică în  32 de unităţi şcolare şi 31 de unităţi preşcolare din mediul urban, unite în 19 circumscripţii logopedice;
  • 79 profesori consilieri şcolari desfășoară activități de consiliere psihopedagogică în 84 unităţi din mediul urban (nivel prescolar, primar, gimnazial  şi liceal) și un număr de 17 unităţi şcolare din mediul rural, cu un total de 101 unități scolare;
  • 4 profesori consilieri şcolari asigură evaluarea şi asistenţa psihoeducaţională în cadrul Serviciului de Orientare Şcolară şi Profesională, structură a Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Iaşi.

Discuțiile purtate au evidențiat aspecte relevante pentru educația specială, dificultăți și perspective în contextul conturării unui viitor cadru legislativ.

Ziua de  31 mai 2022  a fost dedicată cunoașterii problematicii specifice elevilor școlarizați la  Liceul Special “Moldova” Tg. Frumos care a prezentat rezultatele și produsele realizate de către elevi și profesori din cadrul unui proiect cu participare națională intitulat  “Lumea auzită și simțită a copilăriei”, zi dedicată întâlnirii cu părinții și elevii.

Ne-am bucurat de un spectacol artistic plin de emoție și sensibilitate în care elevii au fost virtuoși ai muzicii, ai dansului  popular și ai teatrului - adevărate lecții de autonomie și independență, comunicare și adaptare la viața socială. Elevii cu rezultate deosebite la concursurile organizate de Ministerul Educației și Asociația Nevăzătorilor din România au fost premiați de către Asociația Profesională “Bastonul Alb” Moldova.

Au fost vizitate spațiile școlii, cabinetele de terapii specifice în care s-a evidențiat o bună dotare a școlii cu tehnologii asistive și materiale didactice adaptate pentru elevii cu deficiențe senzoriale de vedere.

Ziua s-a încheiat cu un moment de reflecție asupra modului cum se realizează interveția și terapiile specifice care asigură integrarea școlară și profesională a elevilor cu dizabilități.

Suntem convinși că  am demonstrat că școlile speciale din județul Iași sunt  adevărate resurse pentru educația incluzivă: profesori specializați în educație specială și în metode specifice diferitelor tipuri de dizabilități, dotări materiale la standarde moderne și europene, tehnologii asistive care evoluează și impun o dezvoltare a abilităților profesorilor de a le include în actul de educație, intervenție și terapie, metode alternative care completează gama de servicii specializate.

Reiterăm ideea că o bună cunoaștere a particularităților copilului cu CES impune o orientare școlară și profesională  asumată spre un traseu școlar adaptat particularităților psiho-pedagogice, nevoilor psiho-emoționale și cognitive, atât către învățământul special cât și către învățământul special integrat.