Back

Utilizarea inteligenței artificiale în clasă, temă a unui curs de formare la care au participat profesori ieșeni

Ultima actualizare: 6 martie 2025 de isj-iasi-admin


În perioada 24 februarie-1 martie 2025, cinci cadre didactice din judeţul Iaşi (Școala Gimnazială Horlești, Școala Gimnazială „Ioanid Romanescu” Românești, Școala Profesională Coarnele Caprei, Școala Profesională Focuri, Liceul Teoretic „Ion Neculce” Iași) au participat la Berlin la cursul de formare ,,The 4 Cs Education with AI Tools and Storytelling Techniques” în cadrul proiectului Erasmus+ „Consorțiu local pentru educație de calitate” (2024-1-RO01-KA121-SCH–000205047), coordonat de I.S.J. Iași.

            Această oportunitate a oferit cursanților noi metode de a utiliza resursele de inteligență artificială în clasă. ”The 4 Cs Education with AI Tools and Storytelling Techniques” abordează în mod direct nevoia ca profesorii să se echipeze cu instrumente AI eficiente pentru a stimula dezvoltarea celor 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking, Creativity) și învățarea activă. Comunicarea, colaborarea, gândirea critică și creativitatea (cei 4C) sunt abilități esențiale pentru a naviga în acest nou prezent în care AI face parte din viața noastră de zi cu zi.

            În cele șase zile petrecute la curs, participanții au explorat partea teoretică a resurselor AI şi pe urmă au fost invitați să le folosească în redactarea unei povești al cărui personaj central a trebuit să fie o personalitate ce a locuit sau vizitat la un moment dat Berlinul. Astfel s-a creat conexiunea prezent – trecut, îmbinându-se în mod creativ dimensiunea digitală, modernă cu cea istoric-culturală. Cele patru concepte educaționale: creativitate, gândire critică, comunicare şi colaborare au fost explicate şi puse în practică de cursanți în contextul redactării unei poveşti scurte. Cursanții au fost rugați să lucreze în grupe și să utilizeze resursele AI doar în anumite contexte: să cerceteze datele istorice legate de povestea lor: o perioadă sau un eveniment semnificativ din trecut, să descopere vocea unui personaj, să navigheze prin locurile, obiceiurile, limbajul și tehnologia vremii respective, să înțeleagă impactul cultural și social al evenimentelor asupra personajului/personajelor lor.

Obiectivele principale ale programului au inclus:

  • Considerente etice şi de bune practici didactice a instrumentelor AI;
  • Bazele realizării de prompt-uri;
  • Prezentarea conceptelor de ,,prompt generating”;
  • Aplicarea acestor principii în faza de schiţă a poveştii;
  • Bune practici pentru prompt-uri  în generarea de imagini AI;
  • Crearea de activități ce folosesc AI – centrate pe elev;
  • Promovarea gândirii critice și a creativității în contextul folosirii uneltelor AI;
  • Reflecția asupra propriilor practici educaționale pentru a îmbunătăți continuu metodologia destinată gândiri critice.

            În concluzie, pe parcursul acestui curs, cadrele didactice au învățat cum să integreze instrumentele AI în procesul de creare a unei povești, dezvoltându-le abilități esențiale pentru a îmbogăți experiența educativă a elevilor. Folosirea tehnologiei i-a ajutat să înțeleagă mai bine cum să aplice cele patru componente esențiale ale învățării: Creativitatea, prin gândirea inovativă necesară în utilizarea AI pentru a crea povești unice; Colaborarea, prin schimbul de idei și resurse cu colegii, stimulând un mediu de învățare interactiv; Comunicarea, prin transmiterea clară a ideilor și a mesajului poveștii în diverse forme; și Gândirea critică, prin analiza și evaluarea informațiilor și a rezultatelor generate de AI, asigurându-se că procesul creativ este nu doar eficient, dar și relevant din punct de vedere educativ. Folosind aceste patru componente, au reușit să dezvolte nu doar abilități tehnologice, ci și o înțelegere mai profundă a modului în care pot încuraja elevii să gândească critic și creativ pentru a putea fi pregătiți pentru provocările viitorului.